Sunday, August 30, 2009

Sesi Kuliah SKSJ 1033 - Pengantar Falsafah Politik


Selamat bersua kembali dengan sesi pengkuliahan yang pertama bagi Semester 1 Sesi 2009/2010 (Semester 3). Semalam ialah kuliah bagi kursus SKSJ1033 Pengantar Falsafah Politik yang disampaikan oleh Prof. Madya Saliha Hassan. Kuliah berlangsung dengan baik walaupuan disulami dengan mengantuk (maklumlah bulan puasa). Seramai 21 orang pelajar hadir termasuk kawan kita Zailani dari Kuching, Sarawak. Prof. Saliha memberi kuliah mengenai asas keperluan falsafah politik termasuk membincangkan beberapa tokoh falsafah politik seperti Kungfu Tze, Karl Marx dll.

Rakan-rakan pelajar juga menyuarakan rungutan kerana buku modul yang masih belum diterima dari PKP walaupun sesi pembelajaran telah bermula. Justeru itu, persetujuan telah dibuat supaya modul & beberapa nota yang diberi oleh Prof. Saleha dibuat salinan untuk semua pelajar.

KERTAS TUGASAN:

PPBJJ Semester 1, Sesi 2009-10
SKSJ 1033: PENGANTAR FALSAFAH POLITIK


Tajuk Esei (markah 25) : Tokoh Falsafah Politik Abad ke-20: [nama penuh tokoh]

Panduan:
Pilih seorang TOKOH FALSAFAH POLITIK abad ke-20
Berikan latar belakang rengkas tentang beliau. Highlight mana-mana pengalaman yang mempengaruhi falsafah politik beliau.
Nyatakan karya-karya penting tokoh dan kandungan utamanya dari segi Falsafah Politik
Jelaskan falsafah politik utama tokoh
Berikan penilaian anda tentang kerelevanan fokus falsafah politik tokoh yang anda pilih dalam konteks masa kini (bukan terhad kepada Malaysia sahaja).
Esei: Font saiz 12, spacing 1.5, lengkap dengan notakaki dan senarai rujukan (Rujukan & Rujukan Tambahan), 10-12 halaman
Sila hantar tidak lewat daripada 31 Oktober 2009. Esei yang dihantar tepat masa mendapat 5 markah bonus.

PRO-FORMA KURSUS

NOTA


Saliha Hassan, Prof Madya
Pensyarah, Program Sains Politik, PPSPS, FSSK, UKM
Emel: saliha105@yahoo.com

Khusyuk mendengar pengkuliahan
Posted by Picasa

1 comment: