Friday, September 4, 2009

Tugasan: Tokoh Falsafah Politik

Rakan-rakan yang dihormati. Bagi tujuan memudahkan pelajar, Prof. Saliha meminta pelajar yang belum mengemukakan nama tokoh falsafah untuk kertas tugasan, anda dikehendaki mengemukakan nama tokoh tersebut melalui blog ini dengan cara klik pada link comment di sebelah kanan bawah posting ini. Setelah itu, Prof. Saleha akan memperakui dan mengesahkan nama tokoh tersebut melalui ruangan comment dan begitulah seterusnya oleh setiap pelajar. Bersama-sama ini dilampirkan senarai nama pelajar yang telah diperakui nama tokoh falsafah bagi tujuan tugasan.

1. Yap Hui Hsien : Sun Yat Sen
2. Gaure a/p Perumal : Gandhi
3. Abdul Aziz Osman : Jose RIZAL
4. Zainal Sanusi : HAMKA
5. Mohd Sallehuddin : Al Ghazali
6. Mohd Faizal Jafar : Sukarno
7. Zulkifly Ab Hamid :Syed Qutb
8. Azwan Tamin : Francis FUKUYAMA
9. Zaiton Abdullah : Dr. Yusuf al-Qaradawi
10.Mohd Noh :Peter F. DRUCKER
11.Mat Sudin : Mustafa Kamal Atartuk
12.Mohamed Hatta : Jean-Paul Sarte(Frenchman, 1905-1980)
13.Mohd Norsharnusi : Tun Dr. Mahathir Mohammad
14.Rosmaliza : Karl Marx (1818-1883)
15.Muhammad Nazir : Abdul Qadir Djaelani
16.Siti Fatimah : Muhammad ‘Imarah
17.Abdul Rani : Mao Zedong
18.Ahmad Ridzalman : Iqbal
19.Linda:
20.Mohamad Khairul: John Rawls (Feb 21.1921-Nov 24,2002)
21.Mohd Zulkifli: Samuel P. Huntington
22.Nurazila: Sayyid Abul A'la Maududi
23.Rozihan: Tun Hussein bin Onn
24.Shafezan: Antonio Gramsci
25.Zailani:
Perhatian: Maklumat mengenai kaedah menulis kertas tugasan ini dan proforma kursus seperti dalam posting di bawah sebelum ini. klik link

25 comments:

  1. salam prof,
    tokoh: Jean-Paul Sarte(Frenchman, 1905-1980)
    Mohamed Hatta Bin Hussin\GB00752

    ReplyDelete
  2. salam prof,
    tokoh : Tun Dr. Mahathir Mohammad
    Mohd Norsharnusi B Mohd Isa /GB00755

    ReplyDelete
  3. Salam Prof,

    Tokoh :Karl Marx (1818-1883), ahli falsafah politik Jer man
    Rosmaliza Mohamed Rashid/GB00759

    ReplyDelete
  4. Salam Prof,

    Saya mohon maaf kerana agak terlewat untuk memilih tokoh yang sesuai bagi tugasan Prof.

    Jadi tokoh pilihan saya ialah Syeikh Abdul Qadir Djaelani.

    Mohon diperkenan oleh Prof.
    Salam hormat dan terima kasih.

    MUHAMMAD NAZIR DALIMI
    GB00789
    Hp.: 0123630842
    email: nazir@ganad.com.my / hakhom@gmail.com

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Salam Prof,
    Saya juga ingin memohon maaf kerana lewat sedikit untuk memilih tokoh untuk tugasan.

    Nama tokoh: Dr. Yusuf Musa - Ulama Reformis Dan
    Ahli Falsafah Al-Azhar.

    Prof, Adakah tokoh tersebut sesuai untuk tugasan?

    SITI FATIMAH BT MOHAMED
    HP: 012-3578179
    email: combee_kl@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. Untuk makluman tuan/puan, semua ahli falsafah politik tersebut diperakui oleh Prof. Saleha. Tetapi Dr. Yusuf Musa yg dipilih oleh Fatimah mesti clear dari segi "falsafah politik & rujukan". Tq

    ReplyDelete
  8. susah jgak nak cari tokoh falsafah politik nie ek..maklumla aku nie bukan org politik....huhu anyway..aku pilih Francis FUKUYAMA bukan YOKOHAMA tau..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum,

    Puan,

    Saya memilih Sayyid Abul A'la Maududi sebagai tokoh falsafah politik, beliau merupakan salah seorang ulama abad ke-20 dan pengasas Jamaat-e-Islami (Parti Islam) dan juga merupakan seorang ahli falsafah, sasterawan, dan aktivis yang aktif dalam pergerakan dan perjuangan Islam di seluruh dunia. . Maulana Maududi mendapat ilham daripada perjuangan Sayyid Qutb di Mesir iaitu Jamiat al-Ikhwan al-Muslimun . Sebagaimana Qutb,Maududi merupakan tokoh pembangunan dan perjuangan Islam seluruh dunia.

    Boleh saya membuat esei tentang beliau?

    NURAZILA MOHD TAIB
    GB00790

    ReplyDelete
  10. Salam Prof,
    saya ingin menukar tokoh memandangkan tokoh yang saya pilih sebelum ini iaitu Dr. Yusof Musa kurang dari falsafah politik & rujukan.

    Saya memilih tokoh:
    Muhammad ‘Imarah - Pemikir Islam yang Unggul dari Mesir.
    Prof, Adakah tokoh tersebut sesuai untuk tugasan?

    SITI FATIMAH BT MOHAMED
    HP: 012-3578179
    email: combee_kl@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. salam Prof,

    Puas fikir dan cari akhirnya saya pilih Ahli Falsafah Politik Moden terkenal Amerika John Rawls (Feb 21.1921-Nov 24,2002) yang terkenal dgn 'Theory of Justice" beliau walau cadangan asal ingin memilih Burhanuddin Al-Helmy tetapi tak pasti apa falsafah beliau atau hanya pejuang kemerdekaan shj

    Mohon kelulusan..

    Mohammad Khairul Abd Samad
    GB 0788
    khairul@acmar.com
    012 3375458

    ReplyDelete
  12. salam prof. saya ingin memilih Antonio Gramsci 1891 - 1973

    berpengaruh dan pemikir serta revolusioner
    konsepnya hegemonik dan kaitannya tentang civil society serta banyak penulisannya dan pemikirannya berkaitan falsafah politik

    mohon kelulusan prof.

    terima kasih..salam aidilfitri

    ReplyDelete
  13. salam prof. saya ingin memilih Antonio Gramsci 1891 - 1973

    berpengaruh dan pemikir serta revolusioner
    konsepnya hegemonik dan kaitannya tentang civil society serta banyak penulisannya dan pemikirannya berkaitan falsafah politik

    mohon kelulusan prof.

    terima kasih..salam aidilfitri

    shafezan rusli
    0123224203
    G76427

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum.

    Berikut ialah 'comment' from Prof. Saleha,

    "
    Sdr Khairul: John Rawls

    Sdri Siti Fatimah:

    mudah je, baca dulu falsafah beliau atau mana-mana tokoh yg dipilih, lihat dari segi falsafah POLITIK - ada tak tokoh tersebut membincang atau mengemukakan ide berkaitan persoalan pokok dalam FALSAFAH politik. Bezakan antara tokoh falsafah politik dan tokoh politik. Dan, buat pilihan. Tokoh-tokoh falsafah politik Islam kontemporari yang terkenal pun ramai juga."

    Maksudnya, Khairul punya tokoh falsafah Prof. luluskan & Fatimah pula, baca komen Prof. molek2 no...

    ReplyDelete
  15. Salam Proff.. Saya Mohd Zulkefli b Mohd Mukhtar GB 00766 memilih tokoh Samuel P. Huntington

    email: keflyez_2@yahoo.com

    ReplyDelete
  16. Pesanan from Prof. Saleha;

    "Sila pilih tokoh-tokoh FASAFAH POLITIK. Ulasan dan pandangan adalah bertemakan apa yang kita fahami sebagai persoalan falsafah politik dan juga kerelevanan falsafah tokoh yang dipilih itu dengan isu-isu politik semasa."

    ReplyDelete
  17. salam eid mubarak prof,
    1)apa yang dimaksudkan dengan falsafah politik islam kotemporari.
    2)saya ada sedikit masalah berhubung dengan tokoh pilihan saya yakni Jean Paul Sarte yg agak sukar bagi saya mencari falsafah politiknya dan beliau lebih byk berlegar kepada falsafah existialisme.Harap Prof dapat beri sedikit tips dan info utk saya rungkai masalah ini.

    ReplyDelete
  18. salam,

    saya Linda Ghazali GB00751 ingin membuat tentang Al-Farabi.harap diluluskan. maaf diatas kelewatan.
    Harap prof luluskan

    ReplyDelete
  19. JAWAPAN PROF SALIHA.
    Salam pada semua geng,
    semalam sempat aku SMSes Pn Saliha berhubung soalan no 2 aku yakni fahaman tokoh pilihan aku jean paul sarte yg byk ketengahkan falsafah existialism(kewujudan)dan lebih MENEKAKAN budaya FREEDOM.Dalam SMSes balas yg dikirim oleh Prof saliha memaklumkan kepada aku supaya kaitkan segala yg diutarakan oleh jean paul sarte dengan pandangannya terhadap isu yg dibangkitkan termsuklah kebebasan, femininsm dan dasar kerajaan dengan persoalan politik semasa.Dari makluman yang diberi, aku jelas dan cuba buat walaupun masih merangkak.Apa-apa pun jutaan Terima Kasih pada Prof Saliha yang memberikan info yang amat berguna, saya berikan soldadu pada Prof.

    ReplyDelete
  20. Salam semua.

    Buat rakan-rakan yang masih lagi tercari-cari tokoh falsafah politik, aku ada beberapa nama tokoh lain dalam 'list simpanan' yang boleh digunakan bagi tujuan tugasan Prof Saliha tersebut. Sebab masa mencemburui kita dah ni.

    Sesiapa yang berminat, kita boleh berbincang pada pertemuan Sabtu ini.

    Sekian harap maklum.


    ~Nazir Dalimi~

    ReplyDelete
  21. sebagai respon kepada kepada tawaran Nazir, mungkin boleh kita berkongsi maklumat berhubung tokoh2 pilihan kita, mungkin tokoh yang sama kita buat ada persamaan dr segi falsafah politik.berkenaan dengan masa benar, hari ini telah 1/10/2009 bermakna ada 29 hari utk kita siapkan dan hantar pada Prof Saliha, Terima Kasih Nazir.Jumpa pada sabtu dan jangan lupa pakai baju melayu.

    ReplyDelete
  22. Salam semua,

    Berikut adalah keterangan oleh Prof. Saliha, "Tokoh falsafah ni biasanya ada karya-karya besar. Impaknya melepasi sempadan negara mereka sendiri. Berbeza dengan tokoh politik / pemimpin negara yang berjasa kepada negara masing-masing."

    Ulasan saya: Merujuk kepada info kiasan Prof. tersebut, saya berpendapat maksudnya ialah pelajar hendaklah memilih tokoh falsafah politik tersohor dunia yang falsafah politiknya melepasi sempadan negara & memberi impak kepada fahaman politik masyarakat dunia seperti Karl Marx (fahaman sosialis/komunis) dan bukannya tokoh pemimpin negara seperti Tun Hussein Onn, Tun Abdul Razak hatta Tun Mahatir sendiri apatah lagi Pak Lah...

    ReplyDelete
  23. salam..
    oleh kerana info yang saya dapat..saya ingin menukar tokoh dari Tun Dr Mahathir kepada Raja Ali Haji..

    mohd norsharnusi b mohd isa
    GB00755

    ReplyDelete